E-Drives
Vetus
Met een gerust hart een lange dag op het water, nu en in de toekomst
Dankzij de slim toegepaste waterkoeling haal je het maximale vermogen uit de motor en de maximale actieradius uit de
accu’s. Een volledige dag op het water zonder beperkingen. Met het controlepaneel is het energieniveau goed te meten en
met het juiste accupakket kun je de hele dag varen.
De visie van VETUS op elektrisch varen is compact, compleet, zeer efficiënt, plug & play en geschikt voor zowel nieuwe als
bestaande schepen. De VETUS elektrische voorstuwing is geïntegreerd met ons V-CAN bus systeem en voldoet natuurlijk
aan alle emissie eisen. Geruisloos, oneindig breed instelbaar en voorzien van degelijke bescherming tegen overbelasting: de
ideale partner voor een comfortabele trip!
Module: Bediening
De VETUS e-drives (E-LINE en E-POD) werken met V-CAN, net als de VETUS proportionele boegschroeven (BOW PRO). Dit intern
ontwikkelde CAN besturingssysteem zorgt voor minder kabels door uw boot, robuuste en betrouwbare bediening en is eenvoudig
uit te breiden.
MPE1KB sleutelschakelaar - alles-in-één; V-CAN-voeding, 12 VDC koelwaterpomp voeding en diefstalbeveiliging.
De V-CAN en de 12 VDC-koelwaterpomp worden ingeschakeld met de contactsleutel.
Het hart van het systeem is de elektromotor. Deze werkt via het modulaire CAN-bussysteem V-CAN (zie bladzijde 8). Stil, betrouwbaar
en onderhoudsarm varen.
VETUS biedt de E-LINE voor toepassing met schroefas en de innovatieve compacte E-POD-versie. Hieronder een indicatie welk
type elektrisch VETUS motorsysteem bij welke maat boot past. Houd er rekening mee dat dit een richtlijn is. De motorselectie
is afhankelijk van meerdere variabelen, zoals bijvoorbeeld de vorm van de romp. Neem gerust contact op met ons op voor
uitgebreid advies.
Ontwikkelaars van elektrische voortstuwingssystemen
Het Electric Boating-systeem bestaat uit vijf onderdelen. Binnen deze vijf onderdelen zijn meerdere keuzes en combinaties
mogelijk. Hierdoor is het mogelijk om voor elk type boot het beste totaalpakket te selecteren.
De systeemonderdelen zijn:
1. Voortstuwing
2. Bediening
3. Energiebewaking
4. Energie-opslag
5. Energietoevoer
Model Vergelijkbaar met verbrandingsmotor van ca. Geschikt voor bootlengtes van ca.
E-LINE huur * 5-12 pk (max. input 3.2 - 5.6 - 8.6 kW) 4-7 meter
E-LINE 050 11 pk (max. input 5,6 kW / 7,3 kW piek) tot 7 meter of 3 ton
E-LINE 075 16 pk (max. input 8,4 kW / 10,2 kW piek) tot 9 meter of 5 ton
E-LINE 100 22 pk (max. input 11,3 kW / 13,3 kW piek) tot 11 meter of 7 ton
E-POD 20 pk (max. input 9,1 kW / 11,3 kW piek) tot 11 meter of 7 ton
De compacte E-LINE-motorenserie is zodanig ontworpen dat hij past op een bestaande motorfundatie en schroefas.
De meegeleverde Swap & Go montagebeugels met motorsteunen zijn eenvoudig in hoogte te verzetten en instelbaar in een hoek
van 0° of 8°. Dit maakt hermotorisering en aansluiten op een bestaande schroefas eenvoudig. De meegeleverde motorsteunen zijn
speciaal ontwikkeld voor onze elektrische voortstuwing.
De E-POD is een combinatie van motor, motorsteunen, koeling, keerkoppeling, schroefas, schroef. Een alles-in-één systeem. Deze
ruimtebesparende oplossing maakt de motorkast en lange schroefas door de boot overbodig. Geeft meer ruimte onder de vloer en
maakt compleet nieuwe bootontwerpen mogelijk.
Zowel de E-LINE- als de E-POD-motoren zijn ontwikkeld voor een optimale ervaring met de vaareigenschappen van een
verbrandingsmotor - maar dan zonder de uitstoot en zonder het geluid. De E-LINE en E-POD laten je optimaal van de natuur
genieten.
De rompsnelheid, ook wel grenssnelheid genoemd, is de maximale snelheid waarmee een waterverplaatsende boot kan
varen. Wanneer een boot de rompsnelheid bereikt, neemt de snelheid niet langer toe, ongeacht de toename van het
voortstuwingsvermogen. Dit is te verklaren door de boeggolf. Een boot kan zijn eigen boeggolf niet inhalen.
Door het vermogen op te voeren bij maximale rompsnelheid wordt de boeggolf groter, er wordt meer energie verbruikt, er wordt
meer water verplaatst, maar de snelheid gaat niet omhoog.
Hieronder vindt u een tabel met de verschillende snelheden per bootlengte en het bijbehorende stroomverbruik als referentie.
Wetende dat elke boot anders is, is deze berekening gebaseerd op een theoretisch standaard waterverplaatsend schip met
standaard propeller.
Het accupakket dat voor deze berekening wordt gebruikt, is een 440 Ah, 48 VDC VETUS AGM deep-cycle pakket. Dit pakket van 440
Ah heeft ongeveer 14,8 kWh netto bruikbare energie en kan ‘s nachts worden opgeladen met een lichte 6A walaansluiting. In veel
landen gaan de walaansluitingen tot 16A, waardoor het opladen 2,5 keer sneller kan.
Zie dat de vaartijd exponentieel toeneemt wanneer de snelheid wordt verlaagd tot onder de rompsnelheid. Zo is een tocht van een
hele dag mogelijk. Hoe lang kun je dan varen? Met gemak een volledige dag!
Damoto
De mogelijkheden met DAMOTO MODULAR systemen zijn eindeloos. Creëer het perfecte systeem dat naadloos aansluit op jouw boot en pas het gemakkelijk aan wanneer jouw behoeften veranderen. Of je nu recreatief of professioneel vaart, DAMOTO staat garant voor duurzaamheid en topprestaties.
Wat maakt DAMOTO MODULAR een slimme keuze:
Bewezen technologie, jarenlang getest in de praktijk
Met ruim 3000 boten in de vaart over de gehele wereld en testen in de praktijk vanaf 2005, heeft de technologie haar betrouwbaarheid ruimschoots bewezen en biedt ze jou zekerheid voor de toekomst.
Keuzevrijheid
Bij DAMOTO geloven we in de kracht van keuze. Creëer je eigen systeem door de DAMOTO MODULAR modules naar jouw wens te combineren en perfect aan te passen op jouw wensen en de specificaties van jouw boot.
Maximale efficiency, prestaties & levensduur
Koeling is essentieel voor het goed en langdurig functioneren van iedere elektrische bootaandrijving. Recreatieve gebruikers hebben meestal genoeg aan luchtkoeling maar voor sportievere en professionele gebruikers is vloeistofkoeling de enige juiste keuze. Onze unieke integratie van vloeistofkanalen in het koellichaam van de regelaar en in de motorbehuizing zelf, waarborgen een maximale warmteafvoer en daarmee een optimale bedrijfstemperatuur. Door de modulaire opbouw is het bovendien mogelijk om motor en regelaar in afzonderlijke compartimenten te monteren, waardoor er geen onderlinge warmteoverdracht plaats vindt.
Snelle & gemakkelijke installatie, Plug-n-Play
Alle modules zijn uitgevoerd met connectoren en daardoor eenvoudig en foutloos aan te sluiten met bijbehorende kabels. Het instelbare motorframe vergemakkelijkt de installatie.
Duurzaam & kostenbesparend
Wij geloven in duurzaamheid en minimaliseren van afval. Als er ooit een defect onderdeel is, hoef je niet het hele systeem te vervangen. Met DAMOTO MODULAR kun je simpelweg het betreffende onderdeel vernieuwen, wat niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook kostenbesparend.
Hydrogeneratie (optioneel voor zeilboten)
Met hydrogeneratie gebruik je de motor als generator en kun je tijdens het zeilen je accupakket bijladen.