Flexibele koppelingen
Flexibele koppelingen
VETUS biedt een verscheidenheid aan oplossingen om de schroefas aan de motor te koppelen. Het flexibele rubberen element van de koppeling zorgt voor geruisloze en trillingsvrije koppeling zonder doorslag tussen motor en schroefas. Afhankelijk van de beschikbare ruimte in de machinekamer, kan men voor de kleinere schroefassystemen tot 30 mm kiezen voor Bullflex, Combiflex, Uniflex type 13 of de KO5. Bij deze koppelingen is een uitlijnfout tot 2º toelaatbaar. Alleen de KO5 is geschikt voor V-drives. Voor schroefassystemen tot 70 mm, kan men kiezen tussen type Bullflex en Uniflex type 16.
Als laatste, maar zeker niet minder belangrijk, is er de VETUS Drive. Deze constante dubbelwerkende homokinetische koppeling wordt geleverd met een stuwdruklager. De VDR wordt gebruikt wanneer aanzienlijke uitlijnfouten overwonnen moet worden.
Type COMBIFLEX
Optimale demping van torsietrillingen
De Combiflex koppeling is speciaal ontworpen voor optimale demping van de torsietrillingen die ontstaan door de
onregelmatigheden (vooral) bij een laag toerental van de motor. De Combiflex is doorslagbeveiligd, zowel axiaal als radiaal, dus
deze verbinding blijft, ongeacht de omstandigheden, gewaarborgd. De Combiflex koppeling zorgt ook voor perfecte centrering
van de schroefas. Het uitlijnen van de motor en de schroefas kan een nogal tijdrovende klus zijn, maar de Combiflex blijft perfect
gecentreerd op de flens van de keerkoppeling, zelfs bij een asafwijking van maximaal 2º. De niet-conische klemnaaf is eenvoudig
te installeren en minstens zo belangrijk, hij is ook simpel te demonteren. Beschikbaar voor schroefassen van Ø 25 of 30 mm en
standaard geleverd met 4” flens (past op de gangbare merken). de koppeling is niet geschikt voor V-Drives
Type Uniflex
Het precies uitlijnen en centrisch monteren van de schroefas
Bij deze Uniflex koppelingen is een uitlijnfout tot 2º toelaatbaar. Uniflex-koppelingen centreren de as op de keerkoppeling middels
een conische klemnaaf die zorgt voor een centrische montage van de schroefas. Het zijn ideale flexibele koppelingen voor een
schroefas met een zwevende schroefasafdichting en een motor op flexibele steunen. Deze koppelingen zijn axiaal en radicaal
tegen doorslag beveiligd. Als de schroefas een hoek van 2° op de motor maakt, dan is het maximum toelaatbare toerental 1500
omwentelingen per minuut op de as.
Type KO5 (type 6)
100% Centrische montage
Deze flexibele koppeling heeft een speciale conische klemnaaf en is geschikt voor V-drives. Type 6 bespaart aanzienlijke
montagetijd en is Ø 20 mm voorgeboord of heeft een cilindrisch asgat en spiebaan voor een 25, 30 en 35 mm as.
Wordt geleverd met 4 en 5” aansluitingen voor Hurth, Velvet, Technodrive, ZF en PRM.
Type Bullflex
Optimale trillingdemping verzekerd!
De Bullflex is het antwoord op de toenemende vraag naar meer vaarcomfort. Deze koppeling is speciaal ontwikkeld voor optimale
trillingdemping. Door het flexibele rubberen element worden torsietrillingen efficiënt gedempt en blijft de verbinding tussen
motor en schroefas dankzij de doorslagbeveiliging gewaarborgd. Nog een sterk punt van de Bullflex is de perfecte centrering van
de schroefas. Voor de meeste gangbare keerkopppelingen van Volvo, Yanmar en Kanzaki zijn speciale (ook op maat gemaakte)
adapterflenzen verkrijgbaar (zie bladzijde 89).
Voordelen op een rij
• Zeer hoge flexibiliteit
• Doorslagbeveiligd (axiaal en radiaal), veilige transmissie onder alle omstandigheden gewaarborgd
• Uitlijnfout tot 2° toelaatbaar
• Zeer goede centrering van de as, dus hoge toerentallen zijn toegestaan
• As blijft gecentreerd, zelfs bij achteruit varen
• Mogelijkheid tot het verwijderen van de centreerring, bij toepassing van twee of meer lagers
• Ingebouwde stuwdrukdemper vermindert axiale trillingen
• Niet-conische klemnaaf voor perfecte centrering en gemakkelijke (de)montage
Centreren van de Bullflex
Een scheepsmotor op flexibele motorsteunen zal altijd bewegen.
Als de schroefas star is opgesteld, dus door twee of meer lagers
ondersteund, dan zou de schroefas niet beïnvloed kunnen worden
door de motorbewegingen.
Mocht dit wel gebeuren, dan kan dit schade aan motorsteunen,
koppelingen of schroefasdichting tot gevolg hebben. Bij een starre
as opstelling kan de centreerring uit de Bullflex koppeling worden
verwijderd. Dit kan gedaan worden wanneer de afstand tussen
voorlager en uitgaande flens van de keerkoppeling meer dan
twintig maal de asdiameter is. Slingerbewegingen van de elastisch
opgestelde motor worden dan niet aan de schroefas afgegeven maar
worden moeiteloos door de Bullflex koppeling verwerkt. Uiteraard
heeft het verwijderen van de centreerring geen nadelige invloed op
de goede trillingdempende eigenschappen. Waar de schroefas door
één vast lager wordt ondersteund, fungeert de Bullflex koppeling
met centreerring als flexibel kogelgewricht. De schroefas wordt dus
in de Bullflex koppeling ondersteund en gecentreerd, ongeacht de
motorbewegingen.