Nmea2000
Module: Energiebewaking
Er zijn meerdere opties om de status, waarschuwingen en alarmen van de
e-drive te bewaken. Om de belangrijkste zaken in één oogopslag te zien,
kan het MPE1MB V-CAN-paneel worden gebruikt.
Om de uitgebreidere informatie vanuit de CANbus te zien, kan voor de
NMEA2000 optie worden gekozen. Met de CANV2N CANverter kan het
signaal van de V-CAN omgezet worden naar het NMEA2000 protocol en
kunnen alle gegevens worden weergegeven op NMEA2000 apparaten.
Controlepaneel voor e-drives
Het MPE1MB paneel geeft zicht op belangrijke informatie; het dashboard
instrument voor de elektriciteit. Duidelijke LED statusindicatie van uw
elektrische voortstuwing.
Specificaties
• Compact ontwerp en hoogwaardige materialen
• Stijlvol ontworpen aluminium rand (85 x 85 mm)
• Snelle montage in een gat van Ø 75 mm
• Kan worden geïnstalleerd in een dubbel frame (XTASF2P 167,5 x 85 mm)
• Waterdicht IP65 indien gemonteerd
• Controle- en waarschuwingslampjes; Voortstuwing aan, POWER-modus,
temperatuur, alarm voor beperkt vermogen, indicatie accuniveau
(vier niveaus), hoog stroomverbruik, lage spanning, indicatie accu’s
worden geladen
• V-CAN gecertificeerd CANBUS protocol
• Dubbele connectoren voor 2e stuurstand
NMEA2000 informatie-optie voor e-drives
VETUS is actief betrokken bij NMEA2000 om gegevens van de elektrische voortstuwing zichtbaar te maken op NMEA2000
apparaten. Met behulp van de VETUS CANverter (CANV2N) kan V-CAN worden aangesloten op een NMEA2000 CAN-BUS.
Door het aansluiten van een NMEA2000-display (CANNME7, TACHMD. Zie bladzijde 131) kan een uitgebreide hoeveelheid
informatie worden weergegeven. Zo zijn onder andere het toerental en alle temperaturen zichtbaar.
Deze Digitale Batterij Monitoring Shunt is speciaal ontwikkeld voor elektrische voorstuwing. De shunt monitort het energie
niveau van de accubank, berekent de resterende beschikbare vaartijd en bewaakt een zorgeloos verblijf op het water. De
Digitale Batterij Monitoring Shunt is voorzien van WiFi verbinding protocol. Dit betekent dat een smart phone, tablet of
laptop gebruikt kan worden om de beschikbare data te zien en om instellingen te wijzigen. Door uw telefoon of ander WiFi
smart device te koppelen aan de CANNS500 shunt ziet u de informatie over onder andere stroomverbruik en het actuele
batterij energie niveau in procenten. Ook wordt er een berekende schatting van de resterende beschikbare vaartijd gegeven
bij de huidige snelheid. Zoals in de inleiding van deze systeemgroep staat, is de beschikbare vaartijd exponentieel groter
door de vaarsnelheid rond kruis- of rustig varende snelheid te houden.
Voor extra gemak kan de CANNS500 shunt ook worden gekoppeld aan het NMEA2000 CANbus systeem. De uitgebreide
informatie wordt dan weergegeven op bijvoorbeeld het CANNME7 NMEA2000 display scherm.
NMEA2000 monitoring componenten
CANV2N1 CANverter enkelrichting V-CAN naar NMEA2000
CANNS500 Digitale shunt voor accumeting naar NMEA2000 en WiFi, max. 500A
CANNME7 Multifunctioneel display voor elektrische voortstuwing 7 ”display, NMEA2000
CANNPSCM NMEA2000 voedingskabel M connector, 3A zekering, 1 meter kabel
CANNC.. NMEA2000 Kabel met xx meter lengte
CANNHUB NMEA2000 hub 3 weg M-F-M
CANNTF NMEA2000 eindweerstand F - 120 Ohm
CANNTM NMEA2000 eindweerstand M - 120 Ohm
Wat het tanken is voor een diesel of benzinemotor, is het opladen van de accu’s voor een elektrische voortstuwing.
Het verschil is alleen dat er geen jerrycan of tankslang is. Er zijn namelijk meerdere manieren om een accu op te laden.
Denk hierbij aan walstroom,een generatorset, zonnepanelen, een windgenerator etc.
Alle VETUS e-drive motoren zijn uitgerust met de
gepatenteerde Motor Controller VETUS (MCV)
met Boosted Charge functie. Met deze Boosted Battery
Charge kan met een 24 VDC acculader het 48 VDCaccupakket
voor de voortstuwing worden opgeladen.
Dit is een groot voordeel aangezien een
24 VDC acculader vaak al aan boord
aanwezig is. Bovendien biedt dit
de jachtbouwer de mogelijkheid
om de aandrijving op een
eenvoudige manier in een
24 VDC elektrisch boordnet
te integreren.